بهینه سازی url

8مارس - توسط behinesaz - 0 - در سئو مقالات اموزشی

همانطور که می دانیم که url لینک دهنده ای به دیگر صفحات وبسایت در فضای اینترنت می باشد. url ارتباط دهنده صفحات وب سایت به یکدیگر است. طراحی url ها هم از قواعد و قوانین مشخصی پیروی می کند، شکل ظاهری url ها باید مناسبباشد تا خواننده به کلیک کردن بر روی آن اعتماد کند اگر به هر دلیل از کلیک بر آن خودداری ورزد بر روی سئو سایت شما تاثیر منفی خواهد گذاشت.

داشتن یک url مناسب تاثیر بسزایی در بهبود سئو سایت شما خواهد داشت ،اما چگونه می توانیم url را به طور بهینه طراحی کنیم؟

  • یک url خوب باید خوانا باشد تا کاربر اعتماد کافی را به آن پیدا کرده و با نگاه به نام آن بتواند ذهنیت مناسبی درباره آدرس لینک بیابد. در واقع انتخاب کلمات تداعی کننده موضوع مورد نظر کاربر باشد و از کلمات عجیب و غریب استفاده نشود.
  • url خود را کوتاه کنید زیرا هم حفظ و اشتراک آن راحت تر است هم برخورد نرم افزار های گوگل با آن ها سریعتر وبهتر می باشد.
  • توجه داشته باشید که از underline استفاده نکنید به جای آن می توانید از dash و یا , برای فاصله انداختن بین کلمات استفاده کنید. باید بگونه ای url را بنویسید که کاربر بدون دغدغه عدد ونیم فاصله و … آن را به راحتی تایپ کند.
  • url خود را در حالت استاتیک استفاده کنید url های داینامیک دارای علاماتی مثل ؟ و + یا … هستند که به خاطر سپردن آنها مشکل است و تاثیر مثبتی در بهینه سازی سایت شما نخواهد داشت.
  • بهتر است که فایل ها را به طور تو در تو آدرس دهی نکنید و صفحات سایت خود را در پوشه اصلی جای دهید.
  • یک ترفند برای بهینه سازی سایتتان استفاده از کلمات کلیدی در آدرس دهی به صفحات دیگر است. البته نباید کلمات کلیدی را آن بیش از اندازه تکرار کنید . به شاخه ای که صفحه شما در آن قرار می گیرد بیشتر توجه کنید.
  • سعی کنید برای چند محتوا از یک url استفاده نکنید به عبارتی دیگر برای هر محتوا یک url مناسب داشته باشید.
  • از حروف بزرگ در آدرس دهی استفاده نکنید.

به خاطر داشته باشید که هنگامی که بخواهید url  خود را تغییر دهید چون آدرس شما در گوگل ایندکس شده است ولی در آن محتوایی موجود نیست رتبه سایت شما به شدت افت خواهد کرد برای حل این موضوع از redirect 301 استفاده کنید و url قدیم را به url جدید ارتباط دهید.
المان‌های URL
استفاده از URL مناسب یکی از تکنیک های سئو محسوب می‌شوند که اکثرا به آن کم توجهی می‌شود. استفاده از URL مناسب می‌تواند بهبودهای محسوسی در روند بهینه سازی سایت شما داشته باشد.

می‌توانید با انتخاب یک URL مناسب هم به بازدیدکننده‌ها کمک کنید تا راحت‌تر از محتوا باخبر شوند و هم به موتورهای جستجو تا بتوانند به راحتی صفحات مورد نظرتان را ایندکس کنند.

یک url دارای چند دسته اطلاعات ضروری است. همانطور که در مثال نیز مشاهده می‌کنید:

1. Hypertext Transfer Protocol

در دنیای وب بیشترین استفاده را از این اپلیکیشن پورتکل می‌شود. نمونه‌های دیگر شامل FTP و telnet می‌باشد.

2.domain name که مربوط به وبسایت است

3.subdirectory که مربوط به نوع فایل است

4.page name مربوط به اسم صفحه مورد نظر
بهینه‌سازی المان‌های URL
domain name
منظور از نام دامین، آدرس سایت شما در اینترنت است و قسمتی از url محسوب می‌شود که قابل مشاهده است.

در وهله‌ی اول نام دامین باید آسان باشد و در ذهن بماند بنا بر این تا جایی که امکان دارد نام دامین را کوتاه اننخاب کنید. این کار الزاما رنک سایت شما را بالا نمی‌برد ولی برای مخاطبانتان مفید خواهد بود.

شاید فکر کنید که حتما باید از کلمات کلیدی در دامینتان استفاده کنید. البته در گذشته این دیدگاه، دیدگاه درستی بود و urlهایی که از کلمات کلیدی استفاده می‌کردند رنکینگ بالایی داشتند ولی با پیشرفت الگوریتم موتورهای جستجو دیگر چنین چیزی موضوع بحث نیست و استفاده از کلمات کلیدی در دامین تاثیری بر رنکینگ آن نخواهد داشت.

اکستنش‌های دامین
com. کماکان معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین اکستنشن محسوب می‌شود. ۸۷ درصد صفحات وب از اکستنشن دات کام، ۶درصد از org. و ۳ درصد از net. استفاده می‌کنند.

حالا سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا اکستنشن بر سئو تاثیر دارد یا نه! جواب ما به این سوال منفی است. ما از طریق پسوند دامنه نمی‌توانیم تشخیص دهیم که با سایت باکیفیتی روبه رو هستیم یا نه. بیشتر متن و لینک‌ها هستند که به ما اطلاعاتی در مورد کیفیت سایت می‌دهند. از جهت دیگر اکستنشن‌هایی که مخصوص کشورها هستند مانند (us , .de, .tr.) مزیت‌هایی دارند. اگر شما دارای تجارت محلی باشید بهتر است که از یک اکستنشن محلی استفاده کنید تا از سوی افراد آن محل بهتر دیده شوید.

ساب‌فولدر و ساب‌دامین
تفاوت این دو آدرس در چیست؟ http://blog.companyname.com http://companyname.com/blog

باید گفت که آدرس اول ساب‌دامین است و مستقل و آدرس دوم یک زیرپوشه یا به اصطلاح ساب‌فولدر از سایت است که میتواند مستقل باشه یا نه.

ساب فولدر یا ساب دامین؟
ساب دامین‌ها اکثرا توسط گوگل به عنوان دامین‌های جداگانه تشخیص داده می‌شوند یعنی شما باید دوبار عملیات بهینه سازی را انجام دهید.

ولی اگر شما چند محصول نامربوط به هم دارید بهتر است از ساب دامین استفاده کنید. گوگل نیز از همین روش استفاده می‌کند مانند

(maps (maps.google.com), news (news.google.com.

وقتی ما از ساب دایرکتوری یا ساب‌فولدر حرف می‌زنیم، می‌توانیم نگاهی به پهنا و عمق این فولدرها داشته باشیم:

عمق
منظور از عمق تعداد ساب فولدرهایی است که می‌توان در یک دامین پیدا کرد.

Home >Blog >Seo

برای مثال در نمونه‌ی بالا سئو دارای عمق دو سطحی است. در این صورت آدرس url مناسب برای این مطلب به این شکل خواهد بود:

http://www.domaim.com/blog/seo.html

استفاده از کلمات کلیدی برای ساب فولدرها بهتر از استفاده از کلمات معمولی یا شماره است. چرا که به بازدیدکننده در مورد صفحه‌ی مورد نظر اطلاعات کافی می‌دهد و همچنین به موتورهای جستجو برای ایندکس کردن درست سایتتان کمک خواهد کرد.

آیا یک ساب فولدر می‌تواند خیلی عمیق باشد؟ خب باید بگوییم هرقدر که سایت شما عمق کمتری داشته باشد بهتر است. صفحات عمیق عموما دیر به دیر ایندکس می‌شوند. پیشنهاد ما حد اکثر سه سطح عمق است.

پهنا
پهنا مربوط به تعداد صفحات در یک کاتاگوری است. در مثال قبلی ممکن است مقالات دیگری نظیر بک آپ و طراحی سایت نیز در کنار سئو باشد. بنابراین پهنای کاتاگوری بلاگ سه مورد است.

پهنای ساب فولدر بر رنکینگ تاثیری ندارد. شما می‌توانید به هر تعدادی که می‌خواهید کاتاگوری داشته باشید.

نام صفحه
نام پیج را شما می‌توانید به آسانی تنظیم کنید. برخلاف اسم دامین‌ یا اکستنشن دامین یا ساختار ساب فولدر که همیشه ممکن نیست شما بتوانید این موارد را عوض کنید، ولی عوض کردن اسم سایت فقط چند ثانیه از وقتتان را خواهد گرفت. چیزی که در مورد اسم سایت باید در نظر داشته باشید مفید بودن آن و کلمات کلیدی است. به url های زیر نگاهی بیاندازید. کدام به نظر شما مناسب‌تر است؟ http://domain.com/shop/28484

http://domain.com/shop/men-perfume

به احتمال قوی دومی را انتخاب کردید چون می‌توانید به آسانی تشخیص دهید پیج در مورد عطرهای مردانه است. موتورهای جستجو نیز همین مشکل را دارند. آن‌ها نیز ترجیح می‌دهند از روی آدرس url به محتوای سایت پی ببرند. اینجاست که به اهمیت کلمات کلیدی پی می‌بریم.

برای جدا کردن کلمات کلیدی از – استفاده کنید. برای مثال این آدرس http://domain.com/men-perfume بهتر از http://domain.com/menperfume است. از باقی علامات مثل (+) یا (_) استفاده نکنید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *